SPRAY TÖLTÉS KÓD VAGY MINTA ALAPJÁN
AUTÓ JAVÍTÓ FESTÉK
Spray töltés színkód alapján – Autófesték
A gyári minőségű De Beer autófestékből több mint 150 000 szín és színárnyalat keverhető ki. A színminta vagy színkód alapján kevert színeket akár spray-be is töltjük, így az apróbb hibákat otthon is kijavíthatjuk. A 400 ml-es spray töltés ára metál színek esetén 3400 Ft, akril festék spray esetén 3700 Ft. Tudni kell azonban, hogy a metál színeket minden esetben színtelen lakkal kell bevonni, hogy megvédje a festéket az időjárási viszontagságoktól, UV sugárzástól, és egyéb behatásoktól.
Az akril festék
Manapság rengeteg típusú akril festék létezik. Lehet egy- vagy kétkomponensű, fényes, selyemfényű, matt. (Fontos tudni, hogy kétkomponensű festék spray –t kizárólag speciális feltételekkel tudunk készíteni, mivel a felhasználási ideje erősen limitált) Az egykomponensű festékeket nem ajánljuk kültéri használatra, mert színtartósságuk és ellenálló képességük jóval elmarad a kétkomponensű társaitól. Alacsony ára miatt azonban nagyon népszerű az IMPA egykomponensű akril festékrendszere is, amiből 1 liter fújásra kész kevert festék körülbelül bruttó 2300 – 3000 Ft-ba kerül. A kétkomponensű termékekhez egy úgynevezett edző anyagot kell önteni, ami általában egy színtelen folyadék. Ennek hatására a festék belső szerkezete megváltozik. A beedzett festékek felhasználási ideje terméktípusonként eltérő, ezért használat előtt mindig tájékozódjunk a dobozon vagy az alkalmazástechnikai leírásban feltüntetett fazékidő pontos meghatározásáról. Amennyiben a festéket az adott időn belül nem használjuk fel, akkor sűrűsödni, majd túrósodni kezd és használhatatlanná válik. A fazékidő hosszát a különböző felhasználási vagy időjárási körülmények szerint csökkenthetjük vagy növelhetjük, a megfelelő edző kiválasztásával. A termékekhez általában lassú, normál, gyors és extra gyors edzőt is kínál a gyártó.
A metál festék
A festék szikrázó csillogását, vagyis a metál hatást a pigmentbe kevert porított alumíniumszemcsék okozzák. Metál színek esetében először a kívánt színű bázisfestéket kell felhordani a felületre. Mivel ez a bázis matt és elég sérülékeny, ezért ha nem kerül rá lakk, akkor viszonylag hamar lekopik, megsérül. A lakkot általában több rétegben kell fújni a kellően vastag réteg eléréséhez. A rétegek közt a felületet szellőztetni kell az alkalmazástechnikai utasítások szerint. Az egyik legnépszerűbb termékünk az Impa 2006 lakk festék spray, amely kiválóan alkalmas kisebb javítások otthoni elvégzésére is.
A gyöngyház
Az általánosan elterjedt és gyöngyháznak hívott szín, valójában csak gyöngyház hatású. Az ilyen festékekben körülbelül 10-20% a valódi kagylóból készült gyöngyházpigment. Az ilyen típusú színek szintén tölthetők festék spray –be a metál színekkel megegyező áron, illetve a kevert festék ára is alig több a hagyományos metál bázistól. Valódi gyöngyházzal leginkább kiállításokon találkozhatunk. Az ilyen speciális fényezés megfelelő fényviszonyok között akár nyolc színben is játszik, így valóban különleges látvány. Termékkínálatunkban a DeBeer és a House of Kolor rendszerekben találhatók meg az ilyen tulajdonságokkal rendelkező effekt színek.
AUTÓ JAVÍTÓ FESTÉKEK
Autófestés Otthon
A videóban lépésenként megtekinthető a festék spray szakszerű használata. Valószínűleg a fényezés otthoni javításnál nem mindenki szereli le az elemet, ilyen esetben megfelelően maszkoljuk körbe a kívánt részt.
Hibajavítás
A leggyakoribb dolgok a horzsolások, kavicsfelverődések, apróbb hibák, amik kezelés nélkül idővel komoly problémát okozhatnak. Az ilyen jellegű hibákat egy autófényező szakember viszonylag gyorsan és könnyen meg tudja javítani. Illetve a webáruházban kapható, nem csak hobbi célra gyártott festék spray és egyéb termékekkel akár magunk is megoldhatjuk a problémát. Megfelelő előkészítéssel és ködöléses technikával az egész elem fényezését is megúszhatjuk. Ha metál alapról van szó, akkor könnyebb dolgunk van. Ebben az esetben a ködöléses technika után a teljes elemet lakkoznunk kell. Akril esetében a ködölt felület feltűnőbb, amin polírozással segíthetünk. Melléfújásos ködöléssel lehet a színelúsztatásokat megoldani. Ez azt jelenti, hogy ha például egy ajtóelemet kompletten fényeznek, akkor a belefújnak a mellette lévő elemekbe is, így ha van egy kis színárnyalat-különbség, az láthatatlanná válik.
Az a kérdés, hogy egy műhelyben elvégzett munka lehet-e gyári minőségű. A jó szakemberekkel, és professzionális anyagokkal készült fényezés akár sokkal szebb is lehet a gyári festéstől. Egy gyári felület narancsossága egy fényezőműhelyben végzett munkánál nem elfogadható. A műhelyekben a lakkba került esetleges szennyeződéseket kipolírozzák, míg sorozatgyártásnál nem sokat dolgoznak vele. A gyári festéskor kb. 20-25 kisebb szemét kerül a fényezésbe, melyeket jobb helyeken utólagos kézi csiszolással, illetve polírozással megpróbálják eltüntetni. Egyetlen különbség a korrózióvédelemben lehet. A gyári elemek galvanizálását kisipari módon nem lehet pótolni. Léteznek erre a célra cink sprayk, de a száraz technológiás megoldás áll a legközelebb az eredetihez.